Friday, February 23, 2007

Adik ku Nur Fahimah ingin tahu....


Cerita ini berlaku dalam beberapa tahun yang lepas....tapi ia masih segar dalam ingatanku....masa itu adik ku yang bongsu, Nur Fahimah masih kecil lagi.....

Suatu hari aku, mak dan adik ku, Nur Fahimah pergi ke Miri... Kami menumpang van sapu yang biasa membawa penumpang dari kampung ku....pada hari itu ramai juga yang menumpang van tersebut.....ada yang dari kampung kami....dan beberapa orang dari kawasan rumah panjang...

Dalam perjalanan ke Miri, van yang kami tumpang di 'overtake' oleh lori yang membawa 'khinzir' hidup....adik ku Nur Fahimah ku lihat heran melihat binatang itu.......maklum dia belum pernah melihatnya sebelum ini.....tidak lama kemudian sekali lagi van itu di 'overtake' oleh lori yang turut membawa 'khinzir'....muka Nur Fahimah menampakkan keinginan untuk tahu.....

Aku buat tak tahu sahaja......aku khuatir dia akan bertanya....macam mana aku nak jawab....sedangkan dalam van yang sama ada yang berbangsa Iban.....takut mereka akan sensitif.......

Tiba-tiba sekali lagi van kami di 'overtake'.....kali ini ku lihat Nur Fahimah sudah tidak dapat menahan diri daripada bertanya...

"Kakak Mang..yang lori bawa tu tadi apa"? soalnya ingin tahu.

Ku lihat penumpang di dalam van itu senyum-senyum. Mungkin faham apa yang ku rasa.

Aku tidak menjawab.

Sekali lagi adik ku bertanya.

Ada seorang makcik yang menjawab..

"Nanti kamu dah besar lah kakak kamu cakap.."

Nur Fahimah ku lihat tidak berpuas hati.

Kali ini dia bertanya pada ibu ku.

"Mak....binatang apa yang lori tu bawa tadi?" Ibu ku pun ku lihat serba salah nak menjawab.

Untuk menyelamatkan keadaan aku segera menjawab.

"Itu kambing batu...." kata ku bersahaja.

Ku lihat adik ku mengerutkan dahi. He....he.....tanda confuse.

"Kenapa hidung nya lain?" soal nya.

Semua yang ada dalam van itu ketawa. Aku sendiri tidak dapat menahan ketawa.

Rupa-rupanya hasrat aku untuk menyelamatkan keadaan.... semakin memburuk kan keadaan.

"Dulu, kambing kat rumah kita hidungnya lain. Mukanya pun lain....Kurus lagi tu....Yang tadi tu gemuk lah" kata adik ku lagi.

Baru aku ingat yang dulu adik ku pernah melihat kambing waktu kami hendak membuat kenduri akikah anak buahku, Amirah Balqis.

"Kakak Mang bohong ya...... kan tak boleh cakap bohong..."

Sekali lagi aku 'terkena'.

Susah juga aku rasa dalam situasi begini. Tak kan aku nak cakap nama binatang itu di depan penumpang yang lain.

"Nanti lah kakak cakap ya...." kata ku pujuk adik ku.

Nur Fahimah hanya angguk kepala.

Setibanya kami di Miri....

"Kakak Mang, yang tadi tu binatang apa?" soal beliau lagi. Ala masih ingat lagi rupanya...Ingatkan dah lupa.

"Nantilah sampai rumah kakak beri tahu ..." kataku masih nak berdalih.

Harap-harap Nur Fahimah akan lupa apa yang beliau nak soal...

Sibuk menemani mak shopping pada siang hari.....aku sudah lupa perkara ini.

Pada malam itu.....adik ku sekali lagi bertanya perkara yang sama...

Rupanya beliau masih ingat peristiwa siang tadi.... Ya Allah... bijak nya adik ku....sungguh tajam ingatan nya....

Dia mendekatiku....sambil berbisik...

"Kakak Mang yang tadi tu binatang apa?" soalnya dalam nada berbisik.

"Tu ********......." jawab ku.

"Eeeeee gelinya...." kata adik ku. Amboi....lebih-lebih pula dia. Tau pula geli pada binatang itu.

Semasa aku bercerita perkara ini dengan ahli keluarga ku yang lain... mereka semua ketawa...

Itu lah adikku Nur Fahimah dalam usia lebih kurang 4-5 tahun.... seorang yang banyak tanya dan suka berfikir....memang bijak orang nya....

Pejam celik.....pejam celik....sekarang dia dah nak masuk 10 tahun... Cepat betul masa berlalu...

Semoga dia akan jadi anak yang solehah....adik yang baik...berguna pada bangsa dan agama.