Thursday, February 01, 2007

Al-Fatihah.........Makcik Isah Dalam Memory..

12 Muharram 1428H / 31 January 2007
Pagi itu, selepas solat subuh...aku berehat dalam bilik.... tiba2 terdengar pintu bilik ku di ketuk......rupa2nya Liza....rakan serumahku.......
"Makcik kita meninggal..."kata Liza.
"Makcik ne?"soalku minta kepastian.
"Makcik kita....yang pun rumah sewa tok..." kata Liza.
"Ya Allah.....biar betul ....kan kah nya ada kerumah kita malam tadik..." kataku masih terkejut.
"Benar, kak Lelok yang call dari hospital baru jak.....nya padah makcik kita ninggal..."
Inna lillahi wa inna ilaihi raaji'un.....hanya itu yang mampu ku ucap.
Aku segera ke rumah Lady.....
Aku segera maklumkan pada Lady dan Paspa tentang perkara ini. Kami bertiga segera ke hospital dengan kereta berasingan. Aku belum maklumkan penyewa yang lain kerana aku hendak melihat sendiri.
Kami bertiga segera menuju ke wad kak Lelok untuk melihat sendiri mayat makcik...... aku segera membuka kain putih yang menutup wajah makcik....memang sah makcik Isah yang meninggal....
Aku segera memeluk tubuh makcik......terasa sangat banyak dosaku pada makcik...
tidak dapat menahan tangisan....aku benar2 sangat sedih ketika itu....
Rasa mimpi je......malam tadi makcik ke rumah sewa kami...untuk kutip duit sewa rumah....masa itu kami semua sibuk.....maklum kami ada farewell dinner untuk Lady yang akan transfer Kuching keesokan harinya...
Masih ku terbayang-bayang wajah makcik yang berdiri depan pintu rumah sewa kami.....sementara menunggu Liza mengumpul duit...kesal rasa hatiku kerana malam tadi kami acuh tak acuh saja dengan kehadiran makcik....layan tak layan......andai masa dapat di ulang.....andai aku tahu makcik akan meninggalkan kami buat selamanya...akan ku layan makcik sebaik-baiknya.... tapi itu tak mungkin berulang.....yang berlaku tetap berlaku....
2 hari sebelum itu makcik ada ke rumah kami memaklumkan padaku jumlah api air yang perlu di bayar untuk setiap orang......ketika itu pun aku tak sempat berbual panjang dengan makcik.....kerana sedang berkemas2 untuk ke office......
Malam itu memang ku lihat wajah makcik agak lain....pucat sedikit....Makcik cakap dia akan tidur di rumah anak saudaranya...kerana rasa tak sedap badan....
Rupa-rupanya itu adalah kali terakhir kami dapat berjumpa beliau...
Minggu lepas ayah sahabatku Normah, meninggal dunia kerana cancer, 3 hari yang lepas...kawanku Abang Md Azrul juga meninggal kerana kemalangan jalan raya...kali ini giliran makcik pula....... berturut2 sahaja ku terima berita kematian...
Aku tidak kerja pada hari kematian makcik.....tak sampai hati ku rasa....arwah makcik di bawa ke masjid pujut padang kerbau untuk di uruskan....
Lebih kurang 12.30 tgh hari....anak makcik, bang Ajis tiba dari Mukah.. tak sanggup rasanya aku melihat wajah bang Ajis....sedih sangat... mata dan muka bang Ajis bengkak kemerah-merahan........ mungkin sepanjang perjalanan bang Ajis menangis....iya lah sapa tak sedih kehilangan ibu tercinta....lagipun bang Ajis memang sangat rapat dengan makcik.....
Jenazah makcik di bawa ke Sibu setibanya bang Ajis....
Petang itu, aku dan rakan-rakan penyewa yang lain kemaskan rumah makcik....
Malam itu kami membuat tahlil untuk arwah makcik.....
Aku dimaklumkan oleh menantu makcik, kak Anis...bahawa makcik selamat di kebumikan lebih kurang 8.30 malam....
Pagi tadi aku turut menerima panggilan dari anak makcik, bang Andy... panjang perbualan kami........semuanya tentang arwah makcik... aku benar2 rasa sunyi...dan rasa rindu ngan makcik....semasa menaip coretan ini lancar sahaja air mata ku mengalir...
Semoga Allah ampuni dosa makcik....dan cucuri rahmat atas rohnya... semoga beliau di tempatkan bersama-sama orang yang beriman...
Semoga makcik ampunkan segala dosaku pada beliau...dan.....semoga beliau redha atas segala kesalahan ku padanya...
Memori bersama beliau tak mungkin ku lupa.....April 2003-January 2007....
"Ya Allah, andai masa untukku menghadapMu telah tiba, adakanlah diriku dalam kebaikan dan keredhaanMu...Adakanlah hatiku dengan namaMu..Amin"