Thursday, February 22, 2007

Kursus Penghayatan Solat...







Tarikh : 17 Feb 2007

Masa : 9.00 Pagi - 2.00 Petang

Penceramah : Ustazah Narimah Bt Chee Harun, JAIS, Kuching

Tempat : Surau An Nur, Kampung Muhibbah, Ladang 3


Alhamdulillah...pada masa seperti di atas....saya dan rakan-rakan sekampung telah menganjurkan kursus "Penghayatan Solat" untuk kaum wanita kampung.....

Sebenarnya lama sudah saya bercadang untuk mengadakan kursus sedemikian di kampung kami....dari tahun lepas....saya terpanggil untuk lakukan kursus sedemikian berdasarkan kelemahan-kelemahan yang saya lihat sewaktu solat jemaah....

Ia bukan untuk orang kampung sahaja....malah untuk saya sendiri....

Dan, Alhamdulillah....sewaktu berbincang perkara ini dengan rakan-rakan sekampung.....mereka turut setuju supaya kursus sedemikian di laksanakan....dan tidak di tangguh lagi....

Walaupun ada sedikit 'kesulitan'.....tp semuanya dapat di atasi.... Puji-pujian bagi Allah.....yang memudahkan semua urusan kami....

Pada mulanya kami bercadang untuk menjemput penceramah luar iaitu kak Alin dan suami.......mereka juga telah bersetuju....

Semasa Hasma kemukakan perkara ini kepada Ketua Kampung, beliau meminta supaya kami merujuk kepada JAIS terlebih dahulu.... beliau kuatir ada ajaran sesat yang akan di bawa masuk ke kampung...

Kami faham kerisauan ketua kampung itu memang berasas.... Memandangkan sekarang macam-macam ajaran sesat yang wujud.... Nauzubillah...

So, sewaktu berjumpa dengan ustaz di JAIS....beliau menerangkan prosedur-prosedur yang terpaksa di ikut untuk membolehkan kami menjemput penceramah luar.......

Walaupun terasa sedikit sulit, kami tidak lah sampai berputus asa.... percaya dengan niat baik kami......keesokan harinya Hasmah sekali lagi ke JAIS.....

Di takdirkan Allah, beliau berjumpa ustazah Narimah yang baru datang dari Kuching untuk buat program keagamaan di Miri.....beliau mengenali ustazah ini sewaktu di Kuching.....

Dengan perbincangan yang singkat....Hasma terus menjemput ustazah Narimah untuk memberi ceramah di kampung kami...Mereka berdua segera meminta kelulusan daripada ketua JAIS, Miri....

Alhamdulillah.....ustaz Shazali tiada bantahan........

Pada awal pagi Sabtu, aku ke Mega Hotel untuk menjemput ustazah Narimah untuk di bawa ke kampung kami.... aku agak beruntung kerana dalam perjalanan....aku terlebih dahulu di beri banyak pengisian daripada ustazah Narimah......




Aku memang mengambil kesempatan lebih kurang 1 jam 30 minit dalam perjalanan bertanyakan macam-macam pada ustazah Narimah... sehinggakan kami berdua tidak berasa perjalanan yang agak jauh...





Setibanya kami di kampung....ramai sudah penduduk kampung yang menunggu....semuanya nampak bersemangat....Maklum ini lah pertama kali ada kursus sedemikian dan di khaskan untuk kaum wanita sahaja...





Aku dan rakan-rakan memang terkejut juga dengan sambutan daripada kaum wanita....ini memandangkan 'notis' yang singkat.....tapi mereka memang 'komited'.....sangat bekerjasama.....




Alhamdulillah....sepanjang sessi ceramah itu....semuanya memberi perhatian....semua mengambil kesempatan untuk mendalami ilmu yang di sampaikan........




Aku sendiri terasa banyak kekurangan dalam mendirikan solat.... terutama bahagian-bahagian sunat yang jarang di amalkan....Bersyukur kerana berpeluang mengikuti sessi ceramah ini...Walaupun masa yang agak terhad....tapi banyak ilmu yang di perolehi.....





Lebih kurang 12.30 tengahari kami bersiap-siap untuk solat berjemaah.. Seterusnya makan tengah hari beramai-ramai....





Lebih kurang pukul 2.00 petang aku dengan di temani Hasma menghantar ustazah Narimah balik ke Miri....kerana beliau akan balik ke Kuching pada petang itu juga.





Semoga segala ilmu yang bermanfaat itu dapat di 'praktik' dalam kehidupan seharian..Semoga segala usaha kami untuk membawa 'modal insan' pada penduduk kampung di mudahkan Allah...