Friday, April 20, 2007

Bersangka baiklah....(cerita 1)

Kenapa ye agaknya kita suka nilai orang based on apa yang kita lihat dan dengar?......sedangkan kita tak kenalpun orang itu.......bak kata pepatah 'tak kenal maka tak cinta'.......
aku masih ingat dulu.....masa mula-mula bekerja di SPAD, aku dimaklumkan akan di tempatkan di BP....sebelum itu, terlebih dahulu aku akan di hantar ke ibu pejabat selama 2 minggu untuk 'trainning'.....
semasa mendaftar, staff2 kat HR ....ada bercakap-cakap...
"tahan ke tak awak kerja kat BP tu?.....Senior Manager(Mr P) dan Estate Manager(Mr A) nya kasar dan garang.....dah lah awak ni nampak lemah-lembut je.....macam 'congek' jak.....pulak tu baru habis belajar......masih muda lagi..." kata salah seorang kakak di HR.
Aku takut juga mendengarnya......mampukah aku tahan kerja dengan orang macam tu?
Semasa di 'attach' di Finance Dept (FD).....cakap-cakap yang sama pun aku dengar....
"Semua yang bekerja dengan Mr P & Mr A......tak tahan.....semuanya tahan dalam beberapa bulan je.....pas tu resign......selalu je mereka nangis...."
Mendengar itu......aku makin gerun......tak ada satu pun yang baik aku dengar tentang Mr P dan Mr A........
"teruk sangatkah mereka?.... tahan ke aku.....ala.......cuba dulu......belum cuba belum tahu kan......cakap-cakap orang mungkin betul tapi tak semestinya semua betul....." aku cuba pujuk diri.
"Tapi, semua orang cakap benda yang sama?......tak kanlah pokok bergoyang kalau tak ada angin...." aku sering bersoal jawab dengan diri sendiri...
".....macam ni lah ....kerja je dulu.....kalau tak tahan berenti je.... " aku masih cuba pujuk diri.....walaupun sebenarnya aku cukup 'terkesan' dengan cakap-cakap orang itu.....
Tapi....tak kan aku nak berenti sekarang.....apa pulak kata kedua orang tua ku......elok2 dah dapat kerja .....belum lagi mula dah nak berenti... lagipun aku tak nak juga 'tanam anggur' lama-lama...
So....apa yang perlu aku buat ialah cuma dengar sahaja apa yang orang cakap......tapi jangan terlalu percaya .....dan simpan dalam hati..... mengganggu fikiranku je........
Selepas 2 minggu di HQ, aku dihantar lagi ke OC office untuk tujuan yang sama.......
dan sekali lagi......perkara yang sama di perkatakan......saat itu, makin terasa debaran di hati......memang sah Mr P and Mr A ni tak bagus.... aku pandai-pandai buat kesimpulan....wal hal aku sendiri pun belum pernah pun tengok lagi macam mana rupa mereka......apalagi mengenali mereka berdua secara mendalam.......
Suatu hari Mr P datang ke OC office........so aku terus di perkenalkan pada beliau...
"Mr P....ni lah bakal staff u..."
Sambil tersenyum......Mr P memandangku.....
"Cantik anak dara Bugis ni....macam bukan orang Bugis...." kata Mr P. Aku sedikit terkejut....dia pandai bergurau?....macam mana dia tahu aku Bugis....
Seakan faham apa yang bermain di fikiranku....Mr P memaklumkan padaku that dia ada 'study' sedikit sebanyak tentang aku...
I am so surprise.......dalam sibuk-sibuk sempat juga dia 'meneliti' bakal staffnya.......sah......dia ni mesti seorang yang cerewet.......benda kecil pun dia 'prihatin'....aku buat andaian.....
Hari pertama aku mendaftar di BP.....aku dapat tahu dalam 17 orang staff hanya aku seorang perempuan......tapi aku akan di temani oleh seorang pembantu pejabat......
Hari itu, aku diperkenalkan dengan semua staff.....selepas itu aku di bawa berjumpa Mr A...aku takut juga.....maklum sudah macam2 cerita aku dengar tentang beliau.....Mr A brief aku serba sedikit apa yang akan aku buat......Alhamdulillah sessi perkenalan dengan Mr A dan staff yang lain berjalan lancar.......
Keesokan harinya......aku berjumpa dengan Mr P.....apa yang aku nilai Mr P ni lebih talkative daripada Mr A.......
Seminggu bekerja.....aku belum nampak apa yang orang cakap tentang Mr P dan Mr A......mereka nampak ok je.......
Masuk minggu kedua.....aku mula nampak Mr A......memarahi staff ladang.....dengan bahasa yang agak kasar.......tetapi dengan aku bahasa nya masih lembut.......mungkin sebab aku perempuan......
Begitu juga Mr P......beliau juga agak kasar penggunaan bahasanya dengar staff ladang.......walaupun dengan aku belum pernah lagi.....
Bila agaknya giliran aku pula?.......aku nampak nya sudah bersiap sedia....mestilah .......tak nak aku perasan yang mereka berdua akan sentiasa berbaik dengan ku......
Beberapa bulan bekerja........aku belum pernah di marahi teruk oleh mereka berdua.......heran juga aku.......aku pun berfikir-fikir..... tak da lah mereka berdua ni teruk sangat......apa yang aku lihat .....mereka marah staff ladang....kalau apa yang mereka arahkan tidak di buat.... cuma mungkin cara mereka menegur staff agak kasar.....oleh sebab itu mereka di label 'jahat'.......
Bukan hendak memuji diri.....tapi aku akan pastikan kerja ku siap ..... aku sanggup kerja lebih masa (walaupun kami tak ada OT)....kadang-kadang aku terpaksa kerja pada hari Ahad......bukan aku hendak minta puji.....tapi aku selesa dengan cara itu.....lagipun buat kerja saat2 akhir hanya mengundang banyak kesalahan......
Aku selalu di arahkan menyiapkan sesuatu kerja saat-saat hendak balik, 4.50 petang....Mr P atau Mr A......nak kan benda tu esok pagi.... kalaulah aku baru nak buat kerja itu waktu pagi....mana mungkin ia sempat siap....so aku mengambil keputusan untuk siapkan kerja yang diberikan petang itu juga......so pagi esok boss ku sudah dapati kerja itu siap dan sudah di atas meja....
Mungkin sikapku yang komited pada kerja dan tidak berkira masa.... membuatkan Mr P atau Mr A tidak berpeluang 'memarahiku'........ dan aku bersyukur......kerana aku cuba memberi peluang untuk 'memahami' mereka... kalaulah dulu aku hanya dengar cakap orang....mungkin aku masih menganggur.....
Sebenarnya ramai juga yang heran.......aku dapat bekerja dengan Mr P dan Mr A.......
Yang mereka surprise Mr P sering memuji ku....perkara yang dulu mereka anggap mustahil akan di lakukan Mr P.....he.....he..... please.... aku bukan sedang riak.....just nak berkongsi pengalaman.....
Lebih kurang setahun bekerja....suatu hari aku dapat tawaran kerja yang gajinya lebih ok......so decide untuk terima......walaupun aku sudah mula serasi bekerja di BP....
walaupun agak berat hati nak meninggalkan rakan sekerja...tapi aku sayang nak lepaskan peluang ini....yang entah bila lagi nak dapat.... aku hantar surat resign.......
Mr P memanggilku.......aku agak serba salah....macam tak sanggup bertentang mata dengannya.....
Mr P suruh aku fikir balik....di hadapanku dia menelefon OC.... dia maklumkan pada OC dan OCSA yang dia tak nak release aku... dia sayang aku .....kerana aku sangat komited pada kerja.....susah nak cari staff macam aku ....dia kata, kerja-kerja nya lancar dengan adanya aku...
Aku terharu...dan menangis.....honestly....aku dalam keadaan yang sangat sukar ketika itu......tapi aku tidak bercadang untuk tolak tawaran yang aku baru terima.....
Mr P menulis surat pada HQ supaya aku dapat di upgrade dan gaji ku dapat di tambah........supaya aku dapat stay.......tapi aku tetap dengan keputusan ku untuk bekerja di Miri.....cukuplah setahun bekerja di kawasan ladang.......sunyi sangat rasanya....
Mendengar alasan ku yang agak munasabah ....Mr P terpaksa akur..... aku puas hati kerana aku meninggalkan nama yang baik di BP..... berbeza dengan staff yang sebelum ini resign kerana tidak tahan dengan Mr P dan Mr A......aku resign kerana faktor persekitaran....boring hidup seorang-seorang di ladang.....he....he.....tengok pokok sawit je hari-hari....
kalaulah dulu aku hanya dengar cakap orang.....mesti aku menyesal....bermula dari saat itulah....aku berjanji pada diriku sendiri.... tidak mahu menilai orang dari apa yang ku lihat dah dengar sahaja.....
Apa pun hari-hari yang ku lalaui di BP.....ia tetap akan menjadi kenangan manis buatku......pengalaman memang mahal........kita tak dapat benda tu di rumah......ia lebih daripada apa yang kita belajar di rumah....di sekolah....di IPT....

No comments: