Monday, November 27, 2006

Berbahagialah.....

Sumber from my best friend, Hasma Hassan...

Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia!(Dr Aidh Al-Qarni)
Berulang kali membaca buku ini memberikan satu kekuatan untuk saya lebih berbahagia. Rugi rasanya jika hidup tidak bahagia. Mungkin sesuatu datang menduga, tetapi bahagia ada dalam tangan kita sendiri.
Dugaan datang bukan sia-sia, tetapi untuk menguji sejauh mana kita sebagai hambaNya mengambil iktibar dari dugaan tersebut. Untuk apa mengenang kesedihan yang jauh ditinggalkan, dan untuk apa berduka cita dengan apa yang bakal dihadapi? Moga saya dan sesiapa saja akan tenang dengan kehidupan ini. Kejarlah apa yang diidamkan, tetapi jangan lupa apa yang telah dimiliki. Mempertahankan rasanya lebih payahkan...
Pada yang bersahabat, jujurlah dalam bersahabat...pada sang isteri, berilah segala kesetiaanmu seadanya untuk sang suami. pada sang anak, berbaktilah semahunya pada kedua orang tuamu, atau apa saja letakmu, patuhilah seadanya...kerana ada DIA yang wajib kau patuhi melebihi segalanya...
Bahagia akan datang jika kita tahu apa yang kita cari! Senyumlah dengan apa saja...kerana sesiapapun tidak tahu jika kita sedang bergundah...Selamat tinggal wahai gundah gulana..:-)
Note.
Aku rasa semua ayat-ayat di atas...memang sesuai di tujukan pada ku... entahlah.....dua tiga menjak ni....aku rasa kurang tenang.... i don't know why...tapi hati memang rasa gelisah dan gundah gulana... kepalaku rasa berat...seolah-olah ada 'beban'.....semoga Allah ampunkan dosaku atas persoalan-persoalan yang timbul saat-saat aku dalam kesukaran...semoga Allah berikan aku sebenar-benar kebahagian...iaitu hati yang tenang...Amin.."
"Ingatlah dalam kamu berlari mencari redha Tuhanmu, tidaklah ia dihiasi oleh wangian haruman kasturi, tetapi ditaburi oleh onak ranjau yg tak terperi, Hidup ini indah jika segalanya kerana Allah"
"Sesungguh nya hanya dengan mengingati Allah..hati akan menjadi tenang.."