Tuesday, November 07, 2006

Bad Day....

2004, SPAD, Bukit Peninjau (pengalaman benar aku alami di tempat kerja ku yang lama)
Beberapa minggu lagi majlis konvokesyen ku akan berlangsung... Aku risau memikirkan kerja ku yang bertimbun... Macam mana aku dapat bercuti dengan tenang kalau kerja yang di tinggalkan belum selesai.. Semua dah dekat date line... Aku bercadang untuk menyiapkan tugasanku selepas office hours...aku sudah tak da pilihan lain....Aku perlu korban masa rehatku...otherwise aku tak tenteram bercuti...aku tekad...tak kira apa cara tugasan-tugasan ku perlu beres...
"Boss, boleh kamek kerja malam hari untuk siapkan kerja. Minggu depan kamek nak cuti konvo.." aku minta kebenaran daripada bossku, Senior Estate Manager(SEM), En J. Pengiran Empading.
"To me, no problem..as long as u sik kisah..but u have to ask some body to pick u at your house..jangan jalan kaki malam hari sorang-sorang..bahaya...u ya perempuan.." pesan boss ku.
"Ok. Kamek minta tolong Pakcik Landok ambik kamek kat rumah."
Pakcik Landok ialah 'jaga @ watchman' office kami pada waktu malam.
"Mun gia..no problem..jangan lupa kunci office dari dalam mun polah kerja..u better watch out...jangan balit akhir gilak" pesan bossku lagi.
Malam itu, Pakcik Landok mengambilku di rumah.. Aku tenang bekerja sendirian tanpa ganguan..sedikit sebanyak tugasanku siap..walaupun belum sepenuhnya..rasa-rasanya dapatlah aku siapkan dalam tempoh 3 4 hari..
Suatu hari aku di hantar berkursus di Ibu Pejabat.. ini bermakna kerjaku terpaksa aku tinggalkan..nasib baik kursus itu habis waktu petang..dan sebelah malam nya aku bercadang untuk menyambung semula tugasan ku yang belum selesai..
Lepas solat Magrib, aku berkemas-kemas..sekejap lagi pakcik Landok akan mengambilku..
"Anak, kitak turun kerja malam tok kah..?" soal pakcik Landok.
"Auk pakcik, tunggu kejap...kamek tutup pintu dolok.." kataku sambil menutup pintu.
Semasa menuruni anak tangga...tiba-tiba aku rasa tak sedap badan.. rasa macam nak demam..kepala ku pun rasa pening..hilang terus mood ku untuk kerja...
"Pakcik, kamek rasa sik jadi turun kerja lah..tiba-tiba jak rasa sik nyaman badan...kepala pun pening.."kataku sambil memegang dahi. Memang panas. Heran aku..coz tadi aku ok je.
"Mun kedak ya, sik hal lah..esok jak sambung kerja.."
"Esok pagi kamek turun office 6.30 pagi lah...dapat juak siapkan kerja.. malam tok kamek nak tido awal..."
"Kalau macam ya pakcik balik lah.."
Malam itu, aku tidur awal coz esok aku bercadang untuk turun ke office awal pagi.
Paginya...(aku berjalan kaki lebih kurang 10 minit dari rumah ke office) aku heran melihat ramai orang berkumpul di depan office...
"What going on"..aku berbisik.
Aku segera bertanya kepada En Ribid yang turut berada di situ.
"En Ribid, apa yang berlaku...apa hal ada darah tok?" soalku.
"Ai...kitak tauk..ya darah Pakcik Landok..!!!
"Eee...kenak ngan nya..? " soalku kehairanan.
"Malam tadik nya mati kenak bunuh oleh si Usman, pekerja Indonesia."
"Ya Allah.."terasa lemah kepala lututku..Aku sudah mula menangis.
"Usman ? (aku cuba recall...maklum terlalu ramai pekerja Indonesia)
"Ala, yang datang jumpa kamu minggu lepas.. nak balik Indon...sudah rindu ngan keluarga..."jelas en Ribid.
"Oooo..(aku sudah mula mengingat rupa si Usman..minggu lepas dia memang ada berjumpa denganku..dia meminta ku uruskan kepulangan nya ke Indonesia...antara ramai-ramai pekerja memang dia yang kerap berjumpa dengan ku di office...ada sahaja yang dia nak soal..urus...sehingga colleque ku selalu sindir dia..)
"Kamek dah call bg Kamal, from HQ..nya tengah urus passport si Usman tok..minggu depan baruk nya boleh balit.." kata ku.
"Itulah, malam tadik nya datang office carik kitak...Pakai seluar dalam saja...!! Nasib baik kitak sik da turun office malam tadik.. kalau tidak, sik tauklah apa jadi ngan kitak.."
Air mataku semakin deras.
"Malam tadik nya carik kitak...pakcik Landok halang nya...terus nya cucuk leher pakcik Landok guna keris..Pakcik Landok sempat lari pergi rumah AP Robert....sempat juak pakcik Landok padah ngan AP, Usman carik kitak..nyaris lagi AP Robert turut terkorban...nasib lah ramai orang dah sedar time ya..AP Robert cuma luka bahagian tangan.." jelas En. Ribid panjang lebar.
"Ya Allah..kenak nya carik kamek?"
"Mungkin nya ada niat jahat..nasib kitak sik ada turun malam tadik...mun sik, entah apa jadi ngan kitak..dah sik betul kali otak si Usman ya...bagus kitak jumpa SEM, nya risau tentang kitak ya.."
Aku segera kedalam bilik boss ku.
"Ha...lega i nangga u...nasib bait u sik ada turun kerja malam tadik.."
"Ya lah boss, terkejut juak kamek..coz baruk jak jumpa Pakcik Landok malam tadik.."
"Macam ne u boleh sik jadi turun office?" soal boss ku.
"Kamek memang nak turun office malam tadik...tiba-tiba jak rasa nak demam and rasa sik sedap hati..Pakcik Landok memang dah datang rumah.."jelasku.
"ooo..so u sempat lah bercakap-cakap ngan nya malam tadik?"
"Auklah..ya lah sik sangka kamek , pagi tok nya dah ninggal.." kata ku sedih.
"Sabarlah..ajalnya dah sampai..petang kelak kita semua ke rumahnya.. lawat anak bininya." pujuk boss ku.
"Sik tauk lah apa hal si Usman ya datang office carik u !! Mungkin nya perasan u ada turun office 2 3 malam tok. Malam tadik nya ingat u ada turun office lagi..padu hal sik ada..memang nya ada niat jahat ya... dah lah pakai seluar dalam ajak...malam tadik lepas nya bunuh pakcik Landok, nya terus membogelkan diri nya...sik kah gila orang macam ya..dah nak balit pun sempat juak nak buat hal...kan kah nya yang susah...masuk lokap.." kata bossku geram.
"Nasib bait kamek ikut kata hati malam tadik."kata ku masih menangis.
"Ya lah..this is lesson for u. After tok jangan lagi turun office malam hari. Bahaya. Jangan juak 'attach' gilak ngan cdak pekerja Indon.Cdak nang sik boleh di bait gilak. Di beri paha nak betis.I rasa guilty juak bagi u turun office sorang-sorang...nasib u sik da apa-apa...mun sik macam ne i nak berdepan ngan parent u...ada i kena pancung oleh bapak u.." boss ku sempat bergurau.
Aku cuma angguk kepala. Sebenarnya aku masih lagi dalam keadaan terkejut.
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana menyelamatkan aku dari musibah..niat jahat orang..cuma aku sedih kerana pakcik Landok jadi mangsa pada malam itu.
Semoga keluarga mendiang tabah dengan dugaan ini.