Thursday, November 23, 2006

Kini hanyalah tinggal kenangan........

January 2004

Rumah Sewa.Pujut Padang Kerbau.

Aku dan freinds....ready untuk berbuka puasa. Aku puasa sunat hari ini.Tiba-tiba hand phone ku berbunyi.

Panggilan dari sahabat baik ku dari Niah, Jusmin.

"Assalamualaikum kak..."

"Waalaikumsalam....apa hal Min...?" soalku heran coz jarang aku dapat panggilan menjelang Magrib.

"Kak.........kak......(Jusmin teragak-agak)...Sulaiman @ Lemang dan Boy meninggal dunia..." kedengan suara Jusmin menahan sebak.

Ya Allah...Aku terasa seperti ada benda berat yang menimpa kepala ku.

"Innalillahiwainnailaihirrajiun....bila Min?" soalku sebak.

"Tadi kak, baru jak....dia accident dengan Boy dan Jusman.." semakin jelas bunyi tangisan Jusmin.


Aku tidak dapat menahan air mataku dari mengalir. Aku terbayangkan Jusman dan Lemang... hubungan kami sangat rapat terutama zaman kanak-kanak... maklum rumah kami berdekatan antara satu sama lain...

Kami ke sekolah bersama-sama....mengaji bersama-sama...main "kawin-kawin" sama-sama...main polis sama-sama...main 'dango' sama-sama...main masak sama-sama....makan sering sama-sama... bercerita sama-sama...main 'kartu @ daun terup' sama-sama... Jusman sering mengajarku apa-apa permainan yang baru... main cikgu sama-sama...pergi sekolah jalan kaki bersama-sama...

Membuli rakan sekampung kami , Hasma sama-sama....kami sering di kejar oleh ibu Hasma kerana sering membuat Hasma menangis... Pernah sekali bapa ku memarahi kami kerana sering 'membuli' Hasma...tapi zaman kanak-kanak....apa yang kami kisah... kena kejar... kena marah....kami tidak pernah 'jerak'....

Pendek kata....zaman kanak-kanak....pagi selepas mandi dan sarapan... kami akan lepak bersama-sama...ada-ada sahaja aktiviti kami....petang balik rumah masing-masing... sebelah malam kami akan pergi mengaji bersama-sama.....

Paling seronok...hujung minggu sebelum mengaji kami akan menolong 'guru' kutip buah cili....cabut sayur kubis...petik buah tembikai..petik kacang panjang....sempat juga lah kami menimba pengalaman sebagai 'petani'.... sebagai upah, 'guru' kami akan beri kami makan buah tembikai sebelum mengaji....ada ketika nya kami akan bermalam beramai-ramai di rumah 'guru'....

Pada bulan Ramadhan....kami akan ke surau berterawih beramai-ramai...

"Kak......"imbasan ku pada kenangan lalu terus hilang mendengar suara Jusmin.

"Aku sedih lah Min..."kataku sambil menangis...Aku sudah tidak mampu mengawal emosiku ketika itu..

"Iya lah kak....saya sedih juga...tapi Allah lebih sayang mereka..sabar jak lah...kami on the way ke hospital...Jusman sorang jak yang selamat..kita jumpa lah di hospital ya kak..." kata Jusmin.

"Insya Allah.."

Petang itu aku hanya berbuka puasa ala kadar...selesai solat magrib... aku dan Bicci segera ke hospital...setibanya aku di hospital....sudah ramai orang kampung ku di situ...aku di bawa oleh sepupuku, Musran ke wad 7 untuk melihat Jusman...

Di wad....ramai juga orang kampungku.....melihat kelibatku ibu Jusman, Makcik Kinah segera mendapatkan ku dan memeluk ku.... suasana sungguh mengharukan ketika itu...

"Jusman nak.....dia accident..." kata makcik Kinah sambil memelukku dan menangis di bahuku....aku turut menangis...

"Sabar makcik....Insya Allah....tiada apa-apa yang berlaku..." aku cuba menenangkan makcik Kinah..

Belum sempat aku ke katil untuk melihat Jusman....Ku lihat Nas, Nur, Sudik dan beberapa lagi rakan Jusman menjerit sambil menangis....

"Jusman sudah tidak ada...."kata bapak Zahir. Terasa lemah kepala lututku...

"Innalillahiwainnailaihirrajiun...." hanya itu yang mampu ku ucapkan. Sesungguhnya kematian itu benar.

"Jusmannnnnnn......." makcik Kinah menjerit sambil berlari ke katil arwah Jusman....

Ku lihat bapa arwah menangis.....tapi dalam keadaan yang agak tenang.

"Sabar pakcik...Allah lebih sayang dia...relakan lah dia pergi.." kataku.

"Iya lah nak, apa boleh buat....janji nya sudah sampai.... sedih memang sedih.... tapi itu semua Allah yang atur.." tenang sahaja suara bapa arwah Jusman.

Aku segera mendapatkan makcik Kinah...

"Sabar makcik....relakan dia pergi....maafkan dosa-dosanya....halalkan air susu makcik...semoga dia di tempatkan bersama-sama orang yang beriman.." kataku sambil memeluk makcik Kinah.. Aku faham, saat-saat sukar begini....beliau perlukan sokongan dan kata-kata semangat...

Makcik Kinah menangis teresak-esak...semua yang ada di situ tidak dapat menahan sebak....beberapa jururawat bertugas turut 'menyertai' adegan itu....Siapa yang tidak sedih...melihat anak 'pergi' di depan mata...

Setelah agak tenang...aku segera ke bilik mayat... di depan bilik mayat ramai juga orang kampung kami...menunggu mayat Lemang dan Boy.

Melihat kelibatku....ibu arwah Lemang segera memelukku.... beliau memang maklum hubungan akrabku dengan anak beliau...

Semua yang ada di situ memang sudah tidak dapat menahan sebak....

Sepertimana aku menenangkan ibu arwah Jusman...perkara yang sama aku lakukan pada ibu arwah Lemang....

Aku memang maklum kesedihan beliau....Lemang memang sangat di manjakan oleh ibu nya.....

"Malam tadi, arwah tak henti-henti sakat makcik ...sakat anak buah nya.." cerita beliau.

"Pagi tadi makcik tengok dia tidur di depan tv......masa tu makcik dan pakcik nak ke hospital hantar kakaknya sakit hendak bersalin...." sambung ibu arwah Lemang.

Pagi tadi mereka sekeluarga menerima berita gembira ... kerana kakak arwah selamat melahirkan baby lelaki.....sebelah tengahari pula mereka di kejutkan berita kematian....


"Minggu lepas.....arwah tak henti-henti sakat adiknya...semua kami dalam rumah tu di sakatnya....anak buahnya samapi menangis di sakatnya.....rupa-rupanya dia mahu tinggalkan kami..."kata beliau sambil mengesat air mata.

"Semalam dia suruh makcik goreng ayam....tapi dia tak sempat makan kerana kawannya telefon....lepas tu dia terus keluar.."cerita beliau lagi... kali ini tangisannya semakin jelas.

Semua 'ibu-ibu' yang ada di situ menangis....kawan-kawan arwah dari Bintulu...Niah....memenuhi perkarangan hospital...semua menangis..... suasana ketika itu sungguh mengharukan...

Lebih kurang 2.00 pagi....baru aku balik ke rumah....Mayat arwah Jusman terus di bawa balik ke kampung pada malam itu.... Manakala mayat arwah Boy dan Lemang hanya di benarkan di bawa balik keesokkan harinya.....

Keesokkan harinya....aku minta cuti dari majikan ku....

Aku ingin menolong apa-apa yang patut.....di samping ingin menemani ibu arwah......

Pagi itu, mayat arwah Boy....di tuntut oleh saudara mara beliau...untuk di hantar pulang ke kampung halaman beliau....di Sri Aman...Paling menyedihkan ....kerana beliau memang bercadang untuk balik ke kampung kerana ibu beliau akan pergi menunaikan haji dalam tempoh 2-3 hari lagi...

Manakala mayat arwah Lemang pula di bawa ke kampung kami.... aku tidak turut serta pagi itu kerana aku di tugaskan menjemput adik arwah di airport yang akan datang dari KL ....

Ketika sampai di kampung, sudah ramai orang di rumah arwah Lemang... aku singgah sebentar di rumah beliau sebelum aku ke rumah arwah Jusman....

Petang itu....orang kampung beramai-ramai ke kubur mengiringi jenazah .... Semuanya turut terasa kehilangan....

Semoga mereka di tempatkan bersama-sama orang yang beriman...

Al- Fatihah....

SETIAP MAKHLUK TELAH DITENTUKAN AJALNYA

Mereka juga bersaksi dan berkeyakinan bahwa Allah azza wa jalla telah menentukan batas akhir kehidupan bagi setiap makhluk.

Sesungguhnya setiap jiwa itu tidak akan mati kecuali dengan ijin Allah dan takdir dari-Nya.Apabila sudah ditakdirkan waktunya mati, maka tidak ada pilihan lagi kecuali mati. Tidak bergeser sedikitpun. Allah berfirman:"Tiap- tiap umat mempunyai batas waktu, maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak pula memajukannya" (Al-A'raaf: 34)

Allah juga berfirman:"Setiap yang yang bernyawa tidak akan mati kecuali dengan izin Allah sebagai ketentuan yang telah ditetapkan waktunya."(Ali- Imran:145)

Mereka juga bersaksi dan berkeyakinan bahwa siapa yang mati atau terbunuh, maka hal itu merupakan takdir. Allah berfirman:"Katakanl ah:"Sekiranya kamu berada dirumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ketempat mereka terbunuh..." (Ali-'Imran: 154) Allah juga berfirman:"Dimanapu n kamu berada, kematian akan menemuimu, walaupun kamu berada dalam benteng yang tinggi lagi kokoh..."(An- Nisaa:78)