Tuesday, November 21, 2006

Teman Baru...


(Bunyi ring tone)

Aku segera mengangkat hand phone ku....panggilan daripada Kak Rozi...

"Assalamualaikum....kitak free kah hari Sabtu (18/11/2006) ni?..." soal nya.

"Kenapa kak....rasanya tak free lah...coz kamek nak ambil kawan kamek kat Mega hotel...nak bawa jalan-jalan ...then malam nak hantar gi airport..." jawab ku.

"oooo....tak pe lah kalau macam tu...akak fikir nak ajak kitak n freinds gi rumah sabtu tok lepas Asar...ada jamuan raya sikit...dan ada usrah sekali...lama dah kita tak de usrah......"kata kak Rozi.

Usrah?...ye memang lama dah aku tak de join....

"Rasanya kamek tak dapat join lah kak...Hayati balik kampung...Midah pula gi KL...lagipun tak sesuai juga kamek nak ajak kawan...mereka tak biasa lagi ngan kita.."

"Tak pe lah kalau macam tu...Insya Allah next time je kitak ikut..."

Aku sebenar nya 'teringin' juga menyertai majlis tersebut... tapi apa boleh buat...aku sudah ada 'janji' pada hari tersebut...tak baik juga mungkir janji....

Sabtu..18/11/2006.

Aku mendapat sms daripada Santi pada pagi itu...

"Kak, tak perlu ambil saya nanti....kawan saya nak ajak jalan-jalan terus dia akan hantar saya ke airport malam nanti..."

Memandangkan temu janji ku 'batal'...aku segera sms kak Rozi... menyatakan aku akan turut serta program di rumah nya petang itu...

Tiba-tiba datang rasa malas ku....aku cadang nak berehat saja...sekali lagi ku hantar sms pada kak Rozi.. maklumkan aku tak jadi join...

Tapi...timbul pula rasa bersalah.... bukan selalu kak Rozi ajak 'usrah'...lagipun rehat boleh bila-bila masa... tak kan lah aku tak boleh korbankan masa rehat untuk perkara-perkara yang boleh memberikan faedah/pengisian kepada ku.....terutama sekali majlis ilmu...kerana ia taman-taman syurga...aku sendiri perlu 'sering' di ingatkan untuk 'kuat' .. menghadapi ...'ujian'...

Sekali lagi aku hantar sms pada kak Rozi...aku akan turut serta... Memang tidak mudah melawan rasa malas...sekali lagi timbul rasa malas...kali ini aku nekad tidak join...so aku sekali lagi hantar sms ... menyatakan aku tak jadi join...

Entah lah....kenapa...hati ku kuat 'mendesak' supaya aku turut serta program itu...mungkin ada sesuatu...lagipun hatiku rasa tidak tenang... so aku terus telefon kak Rozi dan maklumkan yang aku akan ke rumah beliau...kali ini aku terus berkemas2 untuk segera ke rumah kak Rozi...takut nanti berubah fikiran lagi... maklum nak buat baik ni...ada je ...hasutan syaitan.... kalau kalah... memang malas lah...

Aku orang pertama yang tiba di rumah kak Rozi...

Tidak lama kemudian...ramai yang datang.....Alhamdulillah aku dapat kenalan baru....kak Balqis...Puteri...kak Siti...kak Alin...dan ramai lagi...

Selepas sessi ta'aruf....ada sedikit 'pengisian ilmu' daripada kak Balqis.. Alhamdulillah....aku bersyukur kerana berjaya melawan rasa 'malas' ku tadi....

Kak Balqis berharap sessi 'usrah' ini akan berterusan....supaya anasir-anasir jahat sukar untuk 'mengambil' tempat di hati... kerana ada yang akan ingat-mengingati...

Bagi ku...selain ilmu yang di perolehi...apa yang paling penting ialah 'silaturrahim' yang terjalin antara ahli 'usrah'....bak kata kak Alin... ilmu itu boleh di cari melalui macam-macam cara...tapi hubungan 'silaturrahim' itu hanya akan wujud dengan 'rajin' mengunjungi dan menyertai program sedemikian..

Kata kak Alin ....jika di hayati ikatan 'silaturrahim' dalam Islam itu sebenarnya sangat indah....aku memang mengakui hakikat ini...

Petang itu...aku menghantar kak Alin balik....aku sempat solat magrib berjemaah dengan beliau....

Kami berdua sempat 'berkenalan' dengan lebih mesra...

Kak Alin sebenarnya orang Indonesia...beliau di sana merupakan doktor umum...beliau berada di sini mengikuti suami yang berkhidmat sebagai Jurutera Kimia...beliau ada 2 putera yang comel...

Aku suka melihat pasangan ini.....kehidupan mereka sangat 'islamic'... dan memang patut di contohi....

Apa yang paling penting ....aku senang 'meluahkan' segala apa yang 'ku rasa'...pada kak Alin...tanpa rasa 'janggal' walaupun kami baru kenal...dan aku rasa sangat tenang selepas itu.......(memang pelik ... maklum kami baru kenal beberapa jam....mungkin inilah yang dinamakan keindahan 'bersilaturrahim' kerana Allah)

Kak Alin banyak memberi kan ku 'dorongan' supaya sentiasa 'kuat' ... maklum kata-kata orang kadang-kala melemahkan semangat...terutama sekali apabila kita hendak melakukan perubahan ke arah yang lebih baik....tapi sampai bila pun kalau kita 'peduli' apa kata orang...kita tak akan ke mana...biarkan lah orang bercakap...penat nanti pandailah mereka senyap...itu yang aku pegang sampai sekarang...Allah lebih tahu...

Alhamdulillah....hasratku untuk mencari 'ustazah' yang boleh mengajar mengaji Al-Quran terutama tajwid...berakhir.... kak Alin bersedia untuk mengajarku...

Sekali lagi aku memanjat kesyukuran....kalau lah tadi aku 'melayan' rasa malasku...tentu aku tidak kenal dengan kak Alin...

Sekarang bertambah lagi kenalan 'solehah' ku....semoga persahabatan yang terjalin kerana Allah...akan berkekalan hingga akhir nya.... semoga aku dapat menjadi sahabat yang baik....yang mencintai sahabatku.. lebih dari diriku sendiri....

Semoga persahabatan kami mendapat keberkatan...Amiin...



"See the good side of things; you will have good thoughts. Know things to be good and think of them as good; you will find the pleasure in life.In life, hope and thinking favourably of things are life itself. While to think the worst is despair, the destroyer of happiness and slayer of life."
(Said Nursi: Mathnawi)