Tuesday, June 12, 2007

"Kakitangan Awam Naik Gaji"

Hmmm....hmmmm.....mungkin cerita ini sudah basi....dan sudah tidak berapa hangat lagi untuk di perkatakan....
Apapun....Alhamdulillah....aku turut berkongsi kegembiraan dengan adik ku dan rakan-rakan yang berkhidmat di sektor awam...
Adik ku sendiri menerima kenaikan gaji melebihi RM200.00... agak lumayan....
Dan semoga dengan kenaikan gaji....akan seiring dengan peningkatan kualiti perkhidmatan mereka....jangan gaji je naik....tapi perkhidmatan masih tak ada perubahan.....
Semoga selepas ini....mereka akan merasa 'cukup'.....dan tiada lagi rungutan...tak cukup belanja....
Tapi yang aku terkilan...ramai juga yang masih merungut... "ala...naik Rm100.00 lebih je...apa yang boleh beli..?"
Ya Allah...bukankah Rm100.00 itu lebih baik daripada langsung tak ada naik...manusia ni memang secara fitrah tak pernah cukup dan tak pernah puas..!!!!!!
Besar periuk, besarlah keraknya...pendapatan meningkat, belanja pun sudah pasti meningkat juga....Adakah semestinya begitu?...Kalau kita tanya orang-orang yang arif dalam selok-belok pengurusan kewangan sudah pasti jawapannya ialah...."tidak semestinya".....
Kecenderungam berbelanja kadang-kadang bukan mengira pendapatan besar atau kecil....buktinya ramai orang yang pendapatannya terhad tapi dia seboleh-bolehnya mahu memiliki satu-satu barang walaupun terpaksa berhutang....bak kata kawan saya citarasa 'naga'....he..he... Tak pasal-pasal naga jadi mangsa....
Aku sendiri, masa mula-mula bekerja....selalu di ingatkan oleh mak dan bapak.... "jangan boros sangat.....simpan-simpanlah juga duit tu..."
Biasalah time tu.....belum ada kereta...kerja pula jauh dari kawasan bandar...so sesekali ke bandar....keluarlah citarasa 'naga'....
Iyelah...sebagai perempuan....apa sahaja depan mata itu yang nak di beli...dulu aku memang sering gagal mengawal nafsu kuat 'shopping'... kadang-kadang barang yang di beli tu tak lah perlu sangat...Apa yang lebih malang....kadang-kadang menyesal pula membelinya...
Ketika itu....seringkali perbelanjaanku melebihi pendapatan.... setahun bekerja.....aku tak nampak ke mana perginya gaji-gaji ku......(cewah pura-pura pulak tak tau....)...sedangkan aku tak ada hutang kereta.... rumah free...
Mak dan bapak bising.....iyelah setahun bekerja aku masih gagal kumpul duit....tetapi hasrat untuk memiliki kereta semakin menebal di jiwa.... akhirnya runsing dengan tabiat borosku....bapak ku dengan murah hati membelikan aku sebuah kereta kancil....down payment RM5,000.00+++.....semuanya bapak yang tanggung.....dengan harapan duit gaji ku 'nampak' hala tuju nya....
Dan Alhamdulillah.....selepas ada 'komitmen' itu....tabiat berbelanja ku mula terkawal.....2 minggu selepas memiliki kereta....aku mendapat tawaran bekerja di Miri.....walaupun gaji lebih tinggi daripada tempat lama....tapi aku harus ingat....bayaran bulanan kereta...sewa rumah lagi.... minyak kereta.... belanja harian... semuanya perlu pertimbangan....maklum hidup di bandar....semuanya guna duit...aku tidak boleh lagi sewenang-wenangnya 'melabur' di supermarket macam dulu....aku tidak boleh lagi membeli barang-barang yang kurang perlu....aku sekarang perlu jadi pembeli yang bijak....otherwise aku tak dapat survive...
Sekarang.....walaupun aku belumlah boleh di katakan 'mampu' tapi aku dapat jugalah 'bertahan'....aku kini semakin bijak dalam menguruskan nafsu berbelanjaku....walaupun kadang-kadang tersasar juga... memanglah kalau di ikutkan hati.....semuanya nak di beli.....tapi itu mana mungkin....kemampuan kita setakat 'itu'.....jangan kerana nak memenuhi kehendak kita yang memang tak akan pernah habis.....sampai akhirnya kita yang tertekan dan terdesak ....
Keupayaan mengawal nafsu 'kuat shopping' ini penting supaya dalam berbelanja kita dapat utamakan apa yang perlu, bukan apa yang kita mahu sahaja....keperluan dan kemahuan perlu di bezakan.... berbelanja kalau untuk memenuhi keperluan, ia di buat atas pertimbangan akal.... perlu bijak dalam menilai mana yang utama, mana yang boleh tangguh, mana yang di perlukan sangat dan mana yang tak payah di beli....
Akhir kata.....janganlah kita mudah leka dengan kehidupan mewah kita... jangan lupa, ada bahagian orang lain dalam rezeki kita... semoga kita tidak akan jadi hamba duit.....yang membuatkan kita lupakan segala-galanya kerana duit.....

No comments: