Monday, October 30, 2006

Cerita Raya 2006...

Time flies....its really hard to believe that Syawal menjelang lagi. Well again. It is one of the most awaited moment every year... spending joyous moment with family members, freinds, relatives... besides the 'budget' that have to be put aside...I have no complaint at all, good food....seeing the happiness in the faces of those love ones around me..long break....the enjoyment seems to be a great satisfaction especially after going through tough month of Ramadhan...not only because im fasting, but many other factors that comes along...

Pertama sekali bersyukur pada Ilahi...kerana masih berpeluang untuk menyambut Syawal pada tahun ini...1996... month of Syawal means a lot to me. ...it means the "get together" time with those who's close to me....and its kinda jejak kasih or gathering time with freinds because ...without fail...will organise an open house for all freinds and relatives...cathing up on what had happened for the past few months...meeting those ive not met for years...hearing more about life of others...the happy the sad stories and all.....

Those who know me personally, taking this opportunity to wish all of you Selamat Hari Raya Aidilfitri and Maaf Zahir Batin...I may have done things I shouldnt, do forgive me for all my wrongdoings... To all, have fun during this coming Aidilfitri.....cherish the moment with your love ones and fill this Aidilfitri with unforgettable episode which can be remembered, to smile and laugh about when come next Aidilfitri....

Di sini, i would like to share sedikit 'coretan raya' to all of U....

Raya tahun ni macam biasa....sederhana...saya buat kueh yang simple2 je... keropok pusuk, keropok bawang, keropok gunting, makmur, popia gunting, kek batik, kacang2 saya main beli je...pendek kata...semua jenis yang simple tapi di 'minati'...biskut2 saya memang tak buat...kurang reti... Kek pun just buat kek batik je...senang...

untuk makanan berat raya pertama kebanyakannya mak yang prepare...tp tahun ni bangga juga coz mak bagi peluang masak ...saya masak ayam masak kicap + merah....(he..he...coz adik cakap dia confuse tu masak merah or masak kicap).. actually nak buat masak kicap tapi...terbubuh banyak sangat cili boh....so nampak merah...apa pun sedare2 cakap sedap...

Hari raya kedua saya ada buat open house....saya masak mee sup ayam.... Alhamdulillah laku juga.....dan bolehlah...ramai juga kawan yang datang..... sekurang2nya dapat juga komentar daripada kawan2 tentang mee sup tu... antara tetamu yang datang Pn Lily dan family... Ustaz Amir dan family...Cikgu Lichi n family...ramai lagilah rakan2 sekampung...tima kasih bebanyak coz sudi datang rumah...

Mlm raya kedua saya ngan frens beraya sakan....gi Subis 2 ....raya ke 3 saya relax di Miri...raya ke 4 beraya di dalam kampung... Hari raya ke 5 saya di rumah cousin tolong apa yang patut coz esok sebelah pagi ada kenduri akikah anak sepupu saya...Hari raya ke 6...belah malam saya n hs mate sempat beraya di rumah jiran kami di rumah sewa..

Hari raya ke 7 saya n hs mate beraya rumah Pn Lily...dia jamu kami koktel buah...and laksa sarawak....di samping tu beberapa jenis biskut n kek....malam ni memang spend di rumah beliau je...tak sempat nak gi rumah orang lain.... banyak 'isu' yang di bualkan... maklum ada Muhtar juga...

Hari raya ke 8 saya ada buat mini open house.....just for my close freinds je...saya masak ayam kari makan ngan bread....lagipun masih banyak biskut n kek yang boleh di hidang untuk kawan-kawan...ramai kawan2 yang datang....penuh rumah...riuh... antara yang datang Yasmin and family, Wadi, Pian, Wan, Pojot, Burn, Ein and family,Normah,Aswita,Guy, Debbie and freinds, Turi and cousins, Siti and freinds,Kak Ati, Rahimah
..(maaf kalau ada nama yang tertinggal)..

Hari raya ke 9 saya,Hayati, Midah and Guy...ke rumah Pojot...lepas beraya rumah Pojot kami ke rumah Jamilah...then ke Adek... tak sempat dah nak ke rumah orang lain....coz dah akhir malam...

Hari raya ke 10 .....malam ni relax je kat rumah...penat....

Hari raya ke 11...malam ni kawan se office datang rumah beraya.. sebelum kami ke rumah boss, bang Yusuf and rumah kak Diana... kak Diana ada buat 'mini open house'...

Hari raya ke 12....malam ni ada join venture open house raya...buat di rumah sewa kami... kami buat BBQ...malam ni my freind Normah bawa baby...5 bulan....sporting betul baby Yada...langsung tak 'mengganggu' program maknya...thanks to Burn and Rani...tukang panggang malam ya...Last minute Saiful datang 'memeriahkan' suasana...malam ni agak penat sikitlah...nasib baik my freinds pandai entertain diri sendiri...

Hari raya ke 13....pegi rumah kak Rozi ngan Midah and Hayati...then pergi rumah "datuk J"....sebelah malam ada Min and Pojot ambil say, Hayati and Midah untuk ke rumah Ein..kami sempat tawaf di area Senadin....sesat...

Hari raya ke 14, saya, Liza, Midah and Hayati gi rumah Min.. before tu kami buat sandwich untuk beri ngan Min and Puan Hairani(our ex teacher)...Di rumah Puan Hai kami sempat menjadi 'perunding hiasan dalaman'...

Hari raya ke 15...malam ni tak ke mana-mana...Kak Rozi and anak, Puan Lily and Muhtar datang rumah beraya..saya n housemate masak mee goreng sup...

Hari raya ke 16....just relax2 kat rumah....

Hari raya ke 17...raya rumah jiran...rumah sewa Lady, Paspa, Ziela and kak Ati...

Hari raya ke 18...attend open house rumah bg Meor & kak Miza... ni first time makan nasi kerabu...boleh lah tahan...aku pergi ngan Yasmin, Midah and Hayati...

Hari raya ke 19 petang balik dari kampung...gi beraya rumah kak Rosnah & bg Zaini....

Hari raya ke 25....aku n colleque beraya rumah Shahreen... terus lunch...

Hari raya ke 26....sekali lagi raya kat rumah kak Rozi.... ni raya sambil usrah...

Hari raya ke 27....gi beraya -open house rumah E'in.... Pi n Aswita eksyen .... tak nak makan banyak di rumah E'in...control... dah tu aku masak mee hoon untuk mereka... maklum masih lapar...

Itulah sedikit coretan raya dari ku....semoga masih ada kesempatan menyambut hari raya tahun seterusnya...

Akhir kata....sekali lagi Selamat Hari Raya Aidilfitri....Maaf Zahir Batin..

Selamat tinggal Syawal 2006....