Thursday, March 22, 2007

Tentang Hidup.....Part 2

sambungan cerita Tentang Hidup Part 1.......
Puas melakukan bermacam-macam kerja......seterusnya bapakku merantau ke Malaysia......dan bekerja di CDC, Bekenu. (sekarang dikenali sebagai SOP).... bapakku bekerja sebagai pengait buah kelapa sawit......
Alhamdulillah dengan rezeki itu, bapak ku kembali ke kampung halaman lalu menikahi mak ku yang juga merupakan sepupu dua kali nya.....Mak ku masih muda ketika itu....sepuluh tahun muda dari bapak ku.......
Bapak ku turut membawa mak merantau ke Malaysia......dengan niat dan hasrat memberi kehidupan yang lebih baik pada keluarga yang baru di bina.....bapak ku kembali bekerja di CDC.....aku kemudiannya di lahirkan di klinik CDC......iaitu pada 16 Feb 1979.....ketika itu orang sedang solat Jumaat.....
Tidak sampai setahun, mak hamil lagi.....tapi kali ini beliau mengalami keguguran....selepas beberapa ketika.....mak hamil lagi....lalu bapak ku menghantar mak balik ke kampung halaman.....mungkin beliau risau kerana tak ada yang jaga mak di sini.....
Adik ku yang no 2, Tahariah lahir di rumah, Kampung Bokdi, Sulawesi Selatan, Indonesia......pada 7 Julai 1980....
Bapak ku di Malaysia....mak, aku dan adik ku di Indonesia.....jarak jauh tidak pernah membuatkan bapak ku melupakan kami......seringkali beliau mengirim duit melalui sahabat yang ada pulang ke Indonesia.....
Sehinggalah suatu saat......di bawa pemerintahan Abdul Rahman .....bapak ku dan semua penduduk warga asing di benarkan mendaftar sebagai warganegara...... ini bermakna bapak ku akan memiliki kad pengenalan seperti rakyat tempatan..... aku bersyukur kerana bapak ku tak pernah melupakan kami.....
Beliau menghantar pesan......supaya mak membawa aku dan adik ku datang ke Malaysia.....untuk mengurus kad pengenalan dan surat beranak.....pada mulanya mak kurang setuju.....untuk apa urus itu semua.....sedangkan kita bukan nak tinggal lama di Malaysia....fikir mak......
Tapi bapak ku berkeras supaya mak turut sahaja ....so akhirnya mak setuju......
Puas bekerja di CDC......bapak ku tukar kerja di ladang 3.....masih lagi dibidang perladangan.....aku dan adik ku yang ketika itu masih kecil....seringkali juga di bawa ke ladang.....mak sebenarnya kesian melihat aku dan adik.....tapi dalam masa yang sama bapak ku juga perlu di bantu.....ketika itu mak memang serba salah....terutama apabila melihat badan-badan ku merah luka apabila di gigit nyamuk....
Dalam masa yang sama bapak ku ada juga membeli tanah untuk berkebun..... tanah itu ditanam dengan buah-buahan dan kacang....hasilnya di jual untuk menampung perbelanjaan.....
Pada bulan Oktober, 1983......adik ku yang ketiga, Tansor lahir....dalam usia yang masih mentah....aku di pertanggungjawab untuk menjaga adik-adik ku sementara mak dan bapak pergi bekerja.....mak bangun pada awal pagi untuk masak dan lakukan kerja-kerja rumah....
Suatu hari.....terdapat ganguan pada pekerjaan bapak ku....aku ketika itu masih kecil dan kurang mengerti......tapi aku tahu kami memang hidup susah ketika itu.... menggantikan kacang....bapak ku kemudian menanam pokok kopi di kebunnya.... dengan harapan dapat menampung perbelajaan harian....kalau harap gaji bapak ku sahaja memang tidak cukup....
Aku dan adik-adik turut berkongsi pengalaman memetik buah kopi..... buah kopi itu kemudiannya di rendam dan di asingkan dari buah dan kulit.....buah itu kemudiannya di jemur ......dan seterusnya di goreng.....dan di jual.....harga kopi yang tidak tetap.....dan kurang pasaran....membuatkan bapak ku akhirnya mengambil keputusan untuk 'membunuh' semua pokok kopinya dan gantikan dengan menanam pokok salak....
Bapak ku masih lagi bekerja di ladang 3.....hujung minggu beliau menjenguk kebun.....tidak kenal erti penat bapak ku ketika itu.....
Ketika aku mula bersekolah....perbelanjaan semakin tidak cukup.....
dalam masa yang sama, bapak ku membeli sebidang tanah lagi......dan menanam padi......kami gelar tempat itu sebagai kebun jauh....aku masih ingat.... aku dan adik terpaksa di tinggalkan di rumah jiran kami, iaitu rumah arwah pakcik Langguk dan makcik Dal'lia... ketika mak dan bapak sibuk menanam padi.....
pada musim cuti sekolah....kami sekeluarga bermalam di pondok....aku benar-benar rindu saat itu.......tugasku ialah bunyikan tin yang bapak ku isi dengan batu supaya buah padi kami tidak di makan burung......aku juga ada pengalaman ketam padi....walaupun tak lah pandai.....tolong mak jemur padi.....
mahal nya pengalaman itu......
tidak puas hati dengan kerja di ladang 3......akhirnya bapak bertukar kerja di ladang Seitex......pada mulanya mak dan kami adik beradik tinggal di ladang 3... hanya setelah beberapa ketika barulah kami turut serta dengan bapak tinggal di ladang Seitex...... perit juga ku rasa saat itu..... bangun awal pagi ..... untuk ke sekolah....tambahan pula menumpang lori.....berebut tempat duduk... kadang-kadang terpaksa berdiri.....
walaubagaimanapun zaman kanak-kanak tetap di lalui dengan seronok walaupun dalam serba kekurangan....berlauk kan sardin, ikan masin memang perkara biasa ....apa pun aku bersyukur.... kami tidak pernah di abaikan oleh mak dan bapak.....
aku dan adik-adik banyak habiskan masa dengan memancing......
Aku tidak ingat berapa lama kami tinggal di ladang Seitex.....tapi akhirnya kami kembali lagi ke ladang 3...... bapak ku kerja semula di ladang 3.....berapa sangatlah gaji bapak ku ketika itu.....memang kami sering kesempitan.... sehinggakan payungpun bapak ku tidak mampu belikan....kalau hujan, ketika sekolah aku terpaksa guna daun pisang sebagai ganti payung....aku tak ada pilihan daripada basah lebur....
Bayangkanlah bagaimana keadaan kehidupan kami ketika itu.....memang susah....
Suatu petang, balik dari bermain.....ku lihat mak sedih....aku tanya pada mak, mana bapak?.....mak maklumkan padaku that bapak terpaksa kerja kilang..... kerana gaji kerja ladang tak cukup menampung perbelajaan kami sekeluarga... aku yang ketika itu sudah 'tahu erti' turut berasa sedih.....kesian bapak terpaksa kerja kilang..... bukan apa.....selama ini, walaupun penat kerja diladang, sekurang-kurangnya malam bapak boleh tidur nyenyak..... kalau kerja kilang, shift malam bapak tak dapat lah tidur....aku memang sedih.....tak sabar rasanya aku dewasa dan menolong ringankan beban orang tua...
Ketika itu....kami sudah tidak tanam padi lagi......sebaliknya bapak ku tanam pisang di kebun jauh....masa tidak kerja, bapak ku akan jenguk kebun.....
aku masih ingat, suatu hari bapak ku membawa aku ke kebun.....ketika itu bapak ku menanam durian....
"Pak, bila durian kita berbuah?" soalku.....
"Nanti bapak dah tua macam nenek Hasan....baru dia berbuah...."? jelas bapak ku....
Alhamdulillah.....hari ini.....kami semua sempat merasa buah durian yang bapak ku tanam.....sampai 'mabuk' durian kami di buatnya....
Adik ku yang ke empat, Kasmia lahir pada tahun 1987....ini bermakna tanggungan bapak ku semakin bertambah....
Besar sedikit Kasmia.....mak cuba untuk bekerja sebagai pekerja am diladang... tapi tidak lama....kerana adik ku tidak mahu tinggal di rumah orang.....
Setelah pokok salak kami berbuah.....mak mula bertamu......jual buah salak.... aku kesian ngan mak.... terutama sekali saat-saat hasil jualan kurang laku.... terpancar kekecewaan pada wajah mak.....walaupun mak tak cakap tapi aku tahu.....kerana mak cuma beli sedikit sahaja barang makan....
tapi, aku perlu positif.....lumrah berniaga..... sepatutnya aku bangga kerana mak sanggup menolong bapak untuk cari rezeki bagi menampung kehidupan kami.....
seringkali mak mengingatkan aku supaya belajar bersungguh-sungguh agar dapat mengubah nasib keluarga suatu hari nanti.....
Mak dan bapak beruntung memiliki kami sebagai anak.....kami tidak pernah 'demand'.... cukup dengan apa yang diberi....makan apa yang ada...pakai apa yang ada.....
Hari ke hari......pokok pisang yang bapak ku tanam berbuah.....ini bermakna kami ada sumber baru.....bapak dan mak sempat juga 'bertamu'....di Miri untuk jual pisang....
Pada tahun 1992.......aku masuk sekolah menengah.....bapak ku masa itu masih lagi kerja kilang......mak masih 'bertamu'.....
Sewaktu di asrama.....aku jumpa dengan kawan-kawan yang kehidupan mereka agak senang berbanding aku.....walaubagaimanapun, aku bersyukur kerana kawan-kawanku tidak sombong.....
Dalam masa yang sama......kami sekeluarga berpindah di perumahan pekerja kilang.....mak dan bapak bertungkus-lumus mengumpul duit.....
Kami sekeluarga akhirnya dapat bercuti ke Indonesia pada cuti hujung tahun sekolah iaitu tahun 1992.....aku ketika itu baru nak masuk tingkatan 2.....
bersambung...........