Monday, March 26, 2007

23 March 2007

Selepas kelas dancing kardio petang hari Jumaat, 23 March 2007...aku dan Yasmin slow talk.....it's about ourself....banyak lah yang kami bualkan.....hati ke hati.....cuma apa yang aku nak ingatkan pada diriku dan Yasmin....setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah......percayalah.... sesungguhnya pengalaman akan menjadikan kita semakin matang....
Sedar2 jam dah 7.00 petang....so aku rushing ambil Hamidah dan Hayati.....coz malam ni kami akan bermalam rumah mak angkat kami.....Mak Aji Rappi....
Balik rumah.....kemas apa yang patut kami segera ke rumah mak aji..... lepas makan......aku sembang2 ngan mak aji......lalu......banyaklah petua-petua tentang kehidupan yang beliau turunkan padaku.... aku tidur lewat malam itu.......
Keesokan harinya....hari Sabtu.....sebelah pagi aku cuci kereta.....sampai berkilat kereta ku....he...he
Petangnya aku, Hayati dan Hamidah keluar bersama Mariah(anak majikanku) dan Suzi(pembantu rumah majikanku)......temankan Suzi 'shopping'.... maklum beliau akan balik ke Indonesia..... waduh..... waduh....banyak sekali milo di beli Suzi... katanya untuk ole-oleh buat keluarga di Sambas.....
Melihat Suzi ...aku memang 'touching'....beliau masih muda.... rasanya baru 16 tahun......aku kesian tengok beliau....jika kita dalam usia itu masih di bangku sekolah....masih dalam jagaan dan tanggungan orang tua......beliau pula....terpaksa berpisah dengan keluarga untuk cari rezeki.......
Seringkali juga beliau mengirim 'uang' pada keluarga di Sambas.... Alhamdulillah.......Suzi memang anak yang baik........
Jam 10.00 malam lebih barulah kami balik rumah.....malam tu kami sama-sama menonton Akademi Fantasia......aku tak lah minat sangat.... tapi mak aji excited sangat ajak nonton.....so aku pun jangan tak join je....
Keesokan harinya......Ahad....aku di maklumkan oleh mak aji.... ada minyak warna hitam yang keluar dari enjin keretaku....aduh..... entah apa lagi masalah nya....aku hal kereta memang sensitif sikit.... bukan apa ....mesti melibatkan duit lagi...
Selepas aku dan mak aji check ....aku segera call Rahim, owner workshop tempat aku selalu 'servis' kereta.....Alhamdulillah walaupun workshop tutup, beliau 'beri muka' juga kat aku....
So tengahari itu aku hantar kereta kat workshop.... tak nak aku tangguh-tangguh....nanti lain pulak masalah yang timbul......
Dalam aku susah hati, mak tiba-tiba call......mak ni memang selalu call saat2 aku susah hati.....kuat betul naluri keibuan beliau.....aku heran....sudah beberapa kali perkara yang sama berulang...cantik sungguh aturan Allah.....berikan naluri itu pada mak..... so after cakap-cakap ngan mak aku rasa 'release'....ya memang betul kata mak... semua itu dugaan.....dan Allah tak akan menduga kita apa yang di luar kesanggupan kita.....itu semua supaya kita sentiasa mengingatiNya.... mak suruh aku banyak-banyak berdoa......
mungkin berapa jumlah yang aku perlu bayar untuk 'repair' kerosakan keretaku itu bukan rezeki ku.....ia cuma melalui aku....mungkin ia milik pekerja-pekerja workshop....positif think....at least kurang sikit rasa terkilan ku....mungkin aku kurang bersedekah 2 3 menjak ni....
"Ya Allah....ampunilah dosa-dosaku....aku sering lalai daripada mengingatiMu....jauhkan lah aku dari dugaan yang aku tidak sanggup memikulnya...."
Dah lah petang aku plan nak attend majlis ilmu jam 2.00 petang........ mood ku memang 'kureng' sikit dah....rasa nak batal kan je hasrat untuk join majlis tu.....tapi fikir balik....batal kan pun apa yang aku dapat.... ni mesti syaitan tepuk tangan kalau ku batal....
Aku call Liza ....nak pinjam kereta....so Liza macam biasa....no problem punya....Allah pasti permudahkan kalau kita berniat baik....
So, Alhamdulillah jam 2.00 petang aku, Hayati dan Hamidah dapat join majlis ilmu itu......nasib baik aku tak batalkan hasrat......kalau tidak.... memang rugi.....
Petang itu.....majlis ilmu di sampaikan oleh ustaz Khalid.....aku memang lama dah nak 'tengok' beliau.....maklum namanya sering di sebut2 oleh kakak-kakak yang sama aku usrah.....aku setuju......ustaz Khalid memang best.......cara penyampaian nya memang bagus dan santai.... pandai betul dia 'tackle' kami.......langsung tak mengantuk...
masa beliau bercerita tentang Rasululullah aku sempat juga menitis air mata.....'touching'.....memang betul kata beliau.....hanya berapa kali kita ingat Rasulullah....itupun kalau kita ada ingat.....sedangkan Rasulullah dulu....saat-saat hampir wafatpun tetap mengingati kita umatnya.... betapa sayang nya beliau pada kita ......pengorbanan beliau semata-mata untuk kesenangan dan kebahagian kita....
Antara pesanan Ustaz Khalid ialah....
*jangan lupa untuk sering berselawat pada Rasulullah....banyak kan berdoa pada Allah....kerana doa itu senjata orang Islam....
*cuba renungkan dan fikirkan kejadian bencana alam yang melanda dunia ketika ini...apa cerita di sebaliknya....mengapa Allah turunkan bencana? ....
*jangan mudah untuk 'menghukum' orang atas kesalahan dan kesilapannya....kerana Allah maha pengampun...
*setiap tindakan kita perlulah bersandarkan pada Allah semata-mata... bukan kerana orang lain....kerana hanya dengan izinNya lah sesuatu itu boleh berlaku.....
*percayalah setiap ujian Allah itu tandanya Allah sayangkan kita... maklum kita ni kalau susah baru ingat Allah....time senang tu 'kurang' sikit......betul tak?......itu aku tak nafikan......
*sentiasalah bersangka baik terhadap Allah, Rasulullah dan sesiapa sahaja......
actually banyak lagilah ilmu yang di sampaikan......walaupun ada yang aku memang sudah tahu.....tapi sekurang-kurangnya aku 'refresh' semula........ aku benar-benar bersyukur kerana ada 'rezeki' menyertai majlis ilmu bersama ustaz Khalid....aku rasa 'termotivasi'.....harap-harap ia bukan bersifat sementara lah....
"Ya Allah...... bantulah kami untuk tetap dan sering mengingatiMu.... baik saat suka atau duka.....tetapkan lah iman dan pendirian kami...jangan lah Engkau tarik hidayah yang telah kau berikan pada kami....Tunjuk kan lah kami jalan yang lurus....Amin"
Alhamdulillah....petang itu kurang sikit rasa gundah gulana ku ..... malas dah aku nak fikir sangat tentang kereta ku.......
Petang itu....selesai majlis ilmu....aku hantar kak Faridah balik rumah.... sempat juga kak Faridah bercerita kisah seram.......macam-macam....he...he....(tak perlu lah share kat sini..)
Alhamdulillah .......aku terima panggilan telefon dari Rahim, pemilik workshop.....kereta ku sudah ok.....jumlah costnya semua dalam RM65.00.......aku bernasib baik.......katanya sekiranya aku lambat sedar... mungkin akan mengakibatkan seluruh enjin kereta ku akan rosak.........dan cost yang aku perlu bayar adalah sekurang-kurangnya RM2000.00 ke atas......
Ya Allah......terima kasih......
aku sempat berfikir......dan aku nak berkongsi cerita.....bukan niat ku untuk riak atau bangga diri.....tapi aku harap ia akan jadi pengajaran untuk kita......
tadi....aku terima message daripada seorang teman......dia ingin menumpang untuk bermalam di rumah sewa ku seminggu....aku walaupun agak keberatan....tambahan pula aku tak lah rapat dengan beliau....tapi tak sampai hati juga nak menolak.....dalam aku berfikir-fikir untuk pertimbangkan setuju atau tidak teman ini tumpang rumah.....
aku teringat pesanan dalam sebuah artikel yang aku baca.....jadilah seorang yang lapang dada untuk menolong orang.....jadi lah seorang yang pemurah dalam menghulurkan bantuan......pasti Allah akan balas....
aku fikir apa salah nya tumpangkan beliau.....lagipun untuk seminggu sahaja.......
aku rasa tentu anda semua dapat fikir kan apa yang aku cuba nak cerita....