Thursday, March 22, 2007

Tentang Hidup.....Part 3

sambungan cerita Tentang Hidup...Part 2
Sekembalinya kami dari bercuti di Indonesia.......mak dan bapak berusaha lagi kumpul duit untuk bina rumah...... rumah kami di bina berperingkat-peringkat....
Kami pindah ke rumah baru pada tahun 1994 kalau tak salah...masa itu rumah kami belum siap sepenuhnya.... tapi tergambar rasa puas pada wajah mak dan bapak....iyelah dapat tinggal di rumah sendiri.....
Alhamdulillah walau pun belum 'senang'......tapi keadaan keewangan kami agak baik berbanding dulu.....syukur Alhamdulillah.......
Adik bongsu ku, Nur Fahimah lahir pada tahun 26 May 1997......ketika itu berusia 18 tahun.....
Ketika keadaan kewangan kami agak baik....bapak menanam pokok kelapa sawit di kebun jauh.....dengan di selang-seli pokok pisang....
Aku menyambung pelajaran di Politeknik Kuching pada tahun 1999 sehingga tahun 2001.....(3 tahun)....
Adik ku, Tahariah hanya belajar hingga tingkatan 5 dan terus bekerja... beliau berkahwin pada tahun 2001....(ketika itu aku masih belajar kat Politeknik)...
Habis Diploma, aku tekad untuk terus bekerja....tak sabar rasanya aku nak tolong kurangkan beban keluarga....walaupun bapak ku harap aku menyambung pelajaran hingga peringkat Ijazah.....tapi beliau terpaksa akur dengan keputusanku untuk terus bekerja.....
Aku sudah tidak sanggup nak 'bebankan' mak dan bapak..... biarlah kali ini mereka pula yang merasa 'duit' ku....walaupun tak lah banyak mana, tapi aku bersyukur mak dan bapak sempat 'merasa' duit ku dan adik ku...
Biarlah aku 'korban' kan harapan itu......aku sebenarnya takut tidak sempat berkhidmat untuk mak dan bapak.......aku tahu......mak dan bapak tidak harap 'duit' kami.....
Aku sudah tidak sanggup 'merisaukan' bapak ku.....setiap kali aku perlu duit ketika belajar.....bapak ku akan risau selagi duit belum di 'bank in'... walaupun aku sudah katakan aku bukan mahu duit itu dalam masa terdekat.....bayangkan sekiranya aku telefon hari ini.....sekiranya bapak ku belum 'bank in' keesokan harinya....beliau akan sering mengatakan pada mak.....kesian kan aku......aku menangis masa mak ceritakan perkara ini padaku......aku kesian ngan bapak....walaupun aku tidak pernah mendesak sekiranya aku perlu duit......tapi bapak ku yang rasa 'terdesak'.....bapak ku adalah yang terbaik......penuh dengan rasa tanggungjawab dan kasih sayang terhadap keluarga....
Aku benar-benar tidak sampai hati membiarkan bapak ku dalam keadaan 'terdesak' lama-lama.........biarlah aku 'stop' takat Diploma..... aku tak sabar untuk bekerja.....tolong keluarga......
Setahun bekerja...aku membeli kereta kancil.....sekurang-kurangnya dapatlah guna untuk bawa mak dan bapak jalan-jalan....
Cepat benar masa berlalu.......ladang sawit bapak ku juga sudah berhasil... dan......sekali lagi bapak ku membeli sebidang tanah untuk di tanam pokok kelapa sawit.....dan sekarang kami menunggu masa ia berbuah dan mendatangkan hasil........
Alhamdulillah.......hari ini.......kami sudah bertambah senang...... aku bersyukur walaupun tidak mewah......tapi kehidupan kami tidak seperit dahulu.....
Aku sering mengingatkan diri supaya tidak mudah lupa diri....aku sangat berterima kasih dengan kedua orang tua ku atas pengorbanan mereka selama ini......semoga adik-adik ku juga 'rasa' apa yang aku rasa.....
Aku berjanji pada diri ku......akan membahagiakan mak dan bapak.... semoga Allah tetapkan pendirian ku......aku mahu mak dan bapak hidup gembira.....dan bahagia memiliki kami sebagai anak.....semoga kami jadi anak yang menjadi penyejuk hati mak dan bapak.....semoga kami jadi anak yang soleh dan solehah......yang boleh di manfaatkan......
Aku sendiri sangat sensitif kalau melihat orang tua yang terbiar..... tak adakah rasa 'sayang' di hati anak2.....ibu bapa kita susah payah membesarkan kita....akhirnya apabila kita sudah 'menjadi'....kenapa kita biarkan orang tua kita?.....Nauzubillah.......semoga aku dan adik-adik tidak akan sia-siakan mak dan bapak sehingga akhir hayat mereka.....
Terus-terang, aku tidak dapat menahan air mata kalau ku kenang betapa susahnya bapak ku dahulu.....kerja keras......bukan senang mengait buah kelapa sawit.....betapa bapak ku bersusah payah cari rezeki yang halal untuk kami.....sanggup 'lama-lama' hidup dirantau orang....jauh dari keluarga....sanak saudara.....itu semua untuk kami.....bapak dan mak tidak mahu kami turut lalui zaman perit kehidupan susah mereka di Indonesia......terima kasih mak dan bapak untuk itu......
Mak dan bapak adalah yang terbaik......
Apa pun pengalaman lepas tak mungkin aku lupakan....semoga apa yang aku coretkan Tentang Hidup ini akan menjadi kan aku semakin menghargai kehidupan hari ini...